Totalt antal besökare

torsdag 23 april 2009

Man måste älska sig själv för att att må bra.


Ikväll blir det ingen kvällsbön till gudarna , ikväll ska jag fokusera mig på 3 bra saker om mig själv.
Om man inte älskar sig själv , hur ska någon annan kunna göra det . Självförtroende och självkänsla behöver inte följas åt. Många med bra självförtroende saknar bra självkänsla.

Ryggsäcken med skuld och skam måste kastas bort för att uppnå bra självkänsla. För att bli fri från skam-måste vi förlåta oss själva. Det är tröttsamt att störa sig på andra , man fixeras hela tiden på detta. Personen flyttar in i ens hjärna , stör man sig på många blir det många obetalda hyresgäster. Önska dom istället ett gott liv och god hälsa , så flyttar dom ut ur huvudet , för att sen kanske flytta in hos någon annan , grannen ?

I dag krävs mer självkänsla en någonsin för att kunna leva i vårt samhälle. Våra barn behöver det mer än vi kan ana för dagens krav är betydligt högre än det var då vi växte upp. Hur ger vi då våra barn detta.
Bra betyg , då får dom ofta höra -vad duktig du är ! som ökar deras självförtroende men ställer ännu högre krav på dom. Säger vi istället -Vad glad jag är för att du har ansträngt dig så , då bekräftar vi dom och fokuserar oss inte enbart på resultatet utan vägen dit.

Ja, behöver jag säga att man fick med sig mycket matnyttigt från denna kväll med Mia Törnblom. Hur vi tänker och hur vi gör , det kan vi påverka själv. Hur vi säger saker , har större påverkan än man kan tro. Det härliga är att det är aldrig försent att förändra något.

Nu måste jag sluta för ikväll ,
jag ska fundera ut dom där 3 sakerna jag är bra på !


Emelie och Daniella
Susanne !


I helgen ska Daniella och jag börja lyssna på denna !
Hennes första roman !



2 kommentarer:

Sara N sa...

Du Marita, en sak som du är bra på är att skriva på ett intressant och roligt sätt här på bloggen =) Vill bara att du ska veta det... Din blogg är bra !
Kram Sara

Maritasblogg sa...

Tackar ,ord som gör en varm och dagen börjar härligt bra ! Nu har jag en ny sak att lägga till 3 bra saker ikväll.. Glömde att säga , man ska ha 3 bra saker varje kväll på sin lista !! // Ha en härlig helg !! Kram