Totalt antal besökare

måndag 6 april 2009

Berömma mig själv !

Den 23 april ska vi gå och lyssna på Mia Törnblom, "Mera självkänsla". Bläddrade i tv-tidningen och såg att hon skulle vara med i programmet " fråga doktorn" ikväll. Där ska hon berätta om värdet att berömma sig själv ibland. Många har svårt att berömma sin omgivning , man tar en del för givet. Att gå steget ännu längre och berömma sig själv kan nog vara ännu svårare. Det är lättare att tala om sina fel och brister än rada upp allt man är bra på.

Jag försöker tänka på att berömma och ge uppskattning till dom runt om kring mig men jag ska även bli bättre på att berömma mig själv.

Något jag är bra på är Umeås lokaltrafik . Har koll på dom flesta linjerna och nu börjar jag ha en del tidtabeller i huvudet. Ibland får jag även bevis på detta , har kunnat vägleda andra mindre vana bussåkare.

Här om dagen började en kvinna skruva på sig nervöst när vi närmade oss lasaretts backen. I rondellen sträcker hon sig fram och frågar , vet du var man plingar när man ska stiga av vid sjukhuset. Du kan plinga nu sa jag. Hon tackade och förklarade att detta var hennes fösta busstur, hon kör alltid bil och det är på det viset hon hittar på lasarettet.

Jag har full förståelse för hennes oro hur man tar sig fram med buss. Jag känner nämligen igen mig , jag har svårt att hitta inne i stan när jag kör bil . När jag bodde i Dorotea pendlade jag 13 mil om dagen , jobbade i Vilhelmina. När jag kom hit har jag inte haft tillgång till bil, övriga i familjen har inga bussförbindelser dit dom ska , dom har förtur till bilarna. På vintern åker jag buss och på sommaren cyklar jag för det mesta.

Måste även erkänna att det är betydligt mer bilar här, alla filer , trafik , korsningar gör att jag måste planera min väg innan jag ger mig ut i trafiken . Ett tips en gammal kollega gav mig , som han själv använder: Titta bara rakt fram , inte bry sig om bilar runt om kring. Funkar det verkligen ?

Jag har bestämt mig att i sommar ska jag ge mig ut på nätterna ,
för att lära mig Umeå bilvägen !
(Betydligt mindre trafik, så jag kan titta åt alla håll ,
tror det är bäst vid bilkörning !)
Vill inte använda körkortet endast som
"legimitation "......

1 kommentar:

Anonym sa...

jo andvänd det som leg är du jätte snäll