Totalt antal besökare

onsdag 1 april 2009

Hur olika vi tänker !


Igår var jag på ett föreläsning som Nisse Simonsson höll på Nolia i Umeå . Har nu köpt hans senaste bok " Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra ". Denna bok har jag lagt i vårt personalskåp så vår arbetsgrupp ska kunna ta del av den. Den säger mycket , som för mig är självklart, hur jag väljer själv hur mitt liv ska bli ,och att det är jag som styr.

En sak från alla mina sälj utbildningar har jag burit med mig och haft nytta av. Det är bara jag själv som kan styra hur jag mår och hur min dag ska bli. Det stämmer. Om jag är på dåligt humör och tycker att allt är skit , så räkna med att omgivningen blir påverkad och snart tycker lika dant.

Om man lever här och nu och gör det bästa av situationen så smittar även det av sig. Om man stressat innan jobbet, kanske rykt ihop med någon av familjen och sen sticker iväg på jobbet med ilska och frustration , blir det bra stämning på jobbet då ? Det är svårt att vara sur och tvär om den du möter är glad och positiv !

Jag väljer att vara här och nu, det som är där borta kan jag inte göra något åt nu så det släpper jag tills det är tid att ta itu med dom problemen eller lösningar. Funkar nästan jämt.

Även om det är tufft ibland ,Det är det för oss alla, kan jag välja att gräva ner mig i detta och älta ,eller ta det för vad det är och försöka göra det bästa av situationen . Jag väljer det sista.

Sen är det nog bra att alltid ha ett mål , vägen dit är oväsentligt när vi bestämmer oss för olika saker. Många jag träffar stänger sig inne och har svårt att göra saker för dom ser bara problem . Det har man bestämt innan man testat om det går .

Optimisten lever i snitt 7 1/2 år längre än pessimisten ! Det är värt att tänka på .
Nu gäller det bara att alla optimister att sprida lite glädje och omvända alla pessimister.
Humor kommer man långt med , eller som Nisse säger : "det går att tänka sig lycklig genom att låta bli att tänka sig olycklig."

Fick en fråga av Towe , vad Daniella tyckte om CP-Kampanjen och tröjan ?
Daniella log lyckligt och sa att de tröjan kan jag gärna bära !

Lyssnade också på klippet i kvällspasset , där Jonas Helgesson fick säga sin mening om kampanjen. " Man måste ha lite självdistans " , och en kampanj i lite skala hjälper inte. Man måste nå ut och prata med människor . Han har helt rätt . Han är ju en optimist !

Det är inte bara ordet CP- som missbrukas , Bitch, Luktar turk , Mongo etc. Kan det ligga ett samband i att männikor som " mår dåligt " tycker livet är skit , ingen mening att försöka , det går ändå åt helvete , behöver fler negativa ord i sitt ordförråd än optimisterna ?

Jag , som optimist tror inte att man medvetet säger vissa ord , utan det är hur vi mår som påverkar ordvalen ! Om vi ska förändra detta , sprid glädje och humor till dina medmänniskor !



Ställde också en fråga till Andreas :
- vad skulle du tänka om det gick massor med folk på stan i denna tröja CP-tröja ?

- Där går massor med "Marita Johansson" ?
, för det blir väl bara du som går omkring med en ?

Nu är jag optimist !
Så jag tog detta med en massa humor och skrattade länge och högt !
och kommer att leva 7 1/2 år längre ................

4 kommentarer:

cpmamman sa...

Haha :) Underbara människa! Vad himla fint inlägg. Gråter lite fast jag inte borde uppmuntra den täppta förkylningsnäsan.

Håller med om att det behövs mer. Men nu har det ändå börjat någon form av debatt, måste man ju ändå kalla den.

Ha en underbar dag!

Madlar sa...

Jippie, jag blir 7½ år äldre. Vad ska jag fylla de åren med? Jo, gott vin, vällagad mat, massor med goa vänner o ffa stora, härliga, hjärtliga garv!

LenaLustig sa...

Ha! Hälsa Andreas att då är vi faktiskt två som bär tröjan för jag har faktiskt oxå beställt en sådäså :)

Pernilla sa...

Så sant,så sant.. det är ju ingen annan som talar om för en hur man ska leva för att må bra. Så det gäller att försöka tänka i positiva banor och ta hand om *här o nu*.. men det är inte lätt alla gånger.

Jag tycker iaf du är en otrolig männika.. du kommer nog att leva säkert 20 år extra p g a din positiva energi!!!

Kram