Totalt antal besökare

tisdag 28 april 2009

Det gäller att ta fram dom små, små underbara stunderna.

Det händer att man ibland i samtal med nära och kära som hamnar mitt i deras kaos. Livet denna stund känns hopplöst, jobbigt , tråkigt och ofta massor med sömnbrist i bagaget. Det är alltid svårt att sätta sig in i en annans problem och förstå hur dom känner sig. Ännu svårare om man själv mår bra och livet leker.

Alla har vi någon gång varit där, haft samma känslor men hjärnan har en förmåga att styra dessa känslor långt ner i fårorna för att vi inte ska påminnas om det. Mår man däremot själsligt väldigt dåligt så tar dessa känslor över. Här klarar man av det bättre om man kan plocka fram alla små , små underbara händelser och stunder som hänt .

Tänk efter, om du har en riktigt jobbig dag , nog finns det stunder under denna dag som du upplever är bra. Kanske får du ett samtal av en kär vän du inte pratat med på länge. Maten du lagade smakade underbart. Filmen du velat sett, visas på tv den kvällen. Någon som står dig nära , säger eller gör något du inte förväntat dig, du måste bara le åt händelsen. Ja, det behöver inte vara stora saker , det gäller bara att lägga märken till dom och påminna sig själv att ta vara på dessa stunder.

Nu är det säkert lättare för mig , kan man tycka att komma med dessa råd då jag inte sitter längst ner i en grop och inte vet hur jag ska orka klättra upp. Men en tröst till er , även jag hamnar ner i en grop ibland . Efter alla år har jag lärt mig att klättra upp snabbt, genom att se alla små underbara händelser runt om kring mig.

För klättra upp måste man göra själv ,
finns ingen annan än jag själv som kan dra upp mig........................


4 kommentarer:

Madlar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Madlar sa...

Tyvärr är det nog så att man måste få några käftsmällar för att verkligen uppskatta det lilla. Jag vill inte vara utan mina erfarenheter för de har gjort mig till den jag är o livet hade nog haft en gråare nyans utan de guldkorn som jag tar tillvara på dagligen. Vardagen är faktiskt underbar :)

Anonym sa...

Jag lovar att jag ska försöka tänka positivt framöver :) Kram på dig från Sara

Mia sa...

Jag jobbar på lördag, boring.....
vi ska börja packa inför vår resa!
vad ska ni göra på valborg? vi kanske åker upp på universitets området en sväng.