Totalt antal besökare

tisdag 7 april 2009

Har jag full koll på mina pensionspengar ?

, det har jag inte . Nu under våren dimper det ner kuvert men olika siffror och spekulationer hur mycket pengar som utbetalas efter 65. Då mitt intresse mer riktar sig till här och nu så är det skatte kuvertet som jag ivrigt väntar på.

Igår kom skattebrevet och ett brev från
KP pension. Vilken tror ni fångade mitt intresse först. Min tidigare uträkning på skatteverkets hemsida stämde ganska bra. Glömde att jag bytt fonder , så det miss stämde med några hundralappar.

Brevet från
KP låg oöppnat hela kvällen men så ville jag rensa undan och kikade lite lätt på innehållet. Denna gång var det 4 sidor ? Sida 1 , hur mycket pengar jag sparat under året, sida 2 hur spar räntan förra året rasat fr 7 % till 1%. Sida 3 och 4 läste jag mer noga.

Nästa år ska man spara på miljön, vill jag ha resultatet i pappersform så måste en talong skickas in innan 30 april. Allt kommer sedan att ligga som
internettjänst .För att komma åt det på nätet behövs en kod , ( som jag inte har ) Den måste beställas !

Som tillägg informerade dom även att jag kan göra ändringar på hemsidan.
Det som jag läste extra noga var
efterlevnadskyddet. Jag kan ändra detta , men en hälsoprövning kan komma på fråga ?

Nu minns jag hur det var ! Hade en pensionsförsäkring tidigare i
Folksam som jag avslutade , började spara på annat håll. Brevet som kom efter jag avslutat sparande var , hur mycket jag hade sparat ihop och att pengarna endast betalas ut efter 65 år. Skulle jag dö så tillfaller dessa pengar Folksam då jag inte ändrat till ett efter levnadsskydd ?

Hur många vet detta? Pengar man lägger till framtida pension, måste man aktivt gå in och göra ett val om efter levnadsskydd. Gör vi inga val och man ligger med näsan i vädret före 65 år , får min familj inga pengar , dom försvinner in i bolagen .

Varför gör dom så krångligt!
Det är väl mina pengar ?
Men någonstans ska dom väl ta pengar till sina höga bonusar ?

Inga kommentarer: