Totalt antal besökare

söndag 19 april 2009

Älskar dalmål...

Dialekter är det mest härliga som finns . En go och gla Göteborgare kan man aldrig bli sur på. Förundras över hur olika saker kan uttryckas och varför en mening som betyder samma sak har olika antal ord , beroende vart man bor . Norrlänskans sävliga och ibland få ord som ändå uttrycker samma sak som en lång mening från mellan Sverige. Jag beundrar alla som flyttat till en annan del av vårt land men ändå behåller sin gamla dialekt. Vad beror det på? En skåning som bott 20 år här i norrland pratar fortfarande skånska. Norrlänning i söder , har sin dialekt kvar. Men inte jag ?


Jag kommer från Västmaland, och vart jag än bott så har jag tagit efter den dialekt där jag bor? Det enda jag behållit från Sala är tempot och massor av ord. Vi från mellan Sverige pratar fort och mycket , lång mening där hälften är oväsentlig bladder. Nu kortar jag orden som en norrlänning men hinner få med massor av ord i en takt som är snabbare än en kulspruta. Jag själv märkte inte detta och förstod inte när någon sa att jag pratade fort.

Så träffade jag Denise , som flyttat upp från ungefär samma del av Sverige som jag. När vi två träffades så förstod dom runt omkring oss hälften av det som sprutade ut ur våra munnar . Då förstod jag , att det var inte fel på mig bara mina gener.

En annan dialekt jag gillar är Dalmålet, är bara så härligt . Svårt att inte le när man hör en riktig dalkulla eller dalmas prata. Sen verkar dom kunna dansa i dalarna, och då syftar jag inte bara på min kära vän Pernilla i Falun , som kämpar på med linedance vecka efter vecka. Nej , nu har jag hittat ett gäng unga och söta grabbar med härlig dalmål som också kan dansa. En dans om är unik i sitt slag , som vi har sett förrut men inte i denna tappning. Undrar om det finns flera än jag som gillar dessa härligt vågade grabbar.


3 kommentarer:

Sandra S sa...

haha...den dansen var ju jätteroligt. Jag skrattade så jag fick ont i magen. =)

Mia sa...

Ha ha hi hi ... har missat denna dans när jag varit i Dalarna, det enda jag fått se är "knätofs danser" och det kan jag säga är inte så här "vågade"......

Pernilla sa...

*asgarv* Det här har jag missat!!! Fy f*n va kul.. skratta så jag höll på att ramal av stolen.

Tokiga dalmasar *haha*

Dom dansade oxå på linje.. men vi har iaf kläder på oss ;)

KRAM+