Totalt antal besökare

fredag 15 maj 2009

Varför går det så snett för vissa.....

En liten notis i dagens VK fick mig att starta dagen med sorg och ilska! Sorg för att sånt här händer dagligen runt om i landet och ilska för att vissa barn inte har fötts till att bli brottslingar, utan omständigheter i uppväxten har gjort dom till det.. " Pojkar rånade 83-åring på handväska". Nu blev dom tack och lov gripna ganska snabbt efter denna händelse och socialtjänsten tar över ärendet.

Det som genast börjar snurra i huvudet är , hur kommer sig det att vissa inte förstår vad som är rätt och fel? Vad är det som gör att unga människor i så tidig ålder saknar respekt och vördad för andra människor. Varför får inte alla barn samma chans till ett tryggt liv ?

Att det är samhällets fel , har man hört en del uttrycka sig. Jag kan till viss del förstå hur dom då tänker. Till stor del tror jag på avsaknad av trygghet och närhet från vuxna. Föräldrars brist på engagemang . Man låter barn i tidig ålder få klara sig själva, stora delar av dygnet. Finns inga regler och man lär sig inte vart gränsen går. Man finns inte där när dom behöver en.

Finns väl inget enkelt svar. Men barn och ungdomar som i tidig ålder hamnar snett saknar bekräftelse, uppmuntran och stöd. Syns man inte så måste man ju göra något så man blir sedd. Då är det väldigt lätt att spärren försvinner och det enda sättet man kan göra det på är sätt som får mig att vilja gråta.

Nu hoppas jag att dessa grabbar får stöd och hjälp att förstå vad dom gjort och får chans att välja en annan väg att fortsätta sitt liv. En tröst är att dom allra flesta ungdomar är härliga och bra tjejer och killar . För vem vill leva i ett samhälle där man ska behöva vara rädd för varann.

Det vi kan göra , är att prata öppet om detta, sätta ner foten och säga ifrån ! När vi ser någon som beter sig illa, inte titta bort och tänka , det där berör inte mig. Vara en förebild för egna och andras barn . Finnas till , ha tid..... Ge kärlek och respekt ....... Vi har alla ett ansvar och tillsammans kan man förändra , det vill iallfall jag tro och hoppas .............

2 kommentarer:

cpmamman sa...

Kan inte annat än att hålla med dig kloka du. Jag brukar sitta och titta på alla barnen på öppna förskolan och kan inte styra tankarna riktigt. Rent statistiskt så kommer ju 3-4 st av dessa underbart, söta och oskyldiga barn hamna snett. Varenda kallblodig mördare och hjärtslös rånare har varit ett oskyldigt barn... varför gick det snett efter det?

Mina ord - min vardag sa...

man kan bara bli jävligt förbannad när man läser om sådant. Skulle det hända mina föräldrar så vet jag inte vad jag skulle gjort. Så jag hoppas för deras del att jag slipper vara med om något sådant.