Totalt antal besökare

tisdag 3 februari 2009

Visst känner jag igen " I en sal på lasarettet "


Tänk vad märkligt. Minns samma visa . Mia har lagt ut hela texten på visan " på en sal på lasarettet " Här på sin: Blogg . Hon skriver också om sina minnen , hur hennes mamma sjöng den. Jag har burit med mig den visan i alla år . Som många vet kan jag inte sjunga och kommer aldrig ihåg en text , men denna visa sjunger jag fortfarande och min förkortade version av texten kommer jag ihåg.

När barnen var små sjöng jag den, och nu i somras . När min systers äldsta tjejer , Julia och Emma var här , då sjöng jag den. Jag fick sjunga den om , och om igen. Flera gånger per dag.

En eftermiddag när Emma och jag satt i hänggungan på altan började jag nynna och sjunga på en del andra visor som jag kom ihåg någorlunda .
Emma , då 6 år tittar på mig .
- Snälla moster , kan du sluta sjunga, du sjunger inget bra !
- Men vadå Emma? Om jag sjunger så dåligt , varför får jag sjunga "lasarett"visan flera gånger varje dag ?
-Ja, men den Moster , den kan du sjunga och då låter det vackert när du sjunger. Det är den enda sång du kan ,sjunga bra. Sjung den igen moster !
Och så sjöng jag den 10 ggr i rad igen .

Innan tjejerna åkte hem kunde dom den utantill . När dom kom hem ville dom sjunga för alla hemma i Lövliden. Syrran ringde på kvällen .
- Åh, dom sjöng Lasarett visan för oss. Varför har du lärt dom den ?
-Ja, men den har jag alltid sjungit, det är tradition att lära barn denna visa. Det är viktigt att bevara gamla visor. .
-Ja, men den är ju så sorgligt, och nu gråter vi, när dom sjunger den ! Den är ju så hemsk men bra !

Ja, du Mia , nu för vi vidare denna vackra sorgliga visa till nästa generation . Och vi som växt upp med den, upplever gamla minnen . Visan är för övrigt ett gammalt skillingtryck , vars närmare ursprung är okänt !

1 kommentar:

Mia sa...

Hi hi hi det är mysigt med ärliga
barn :0)

Ja jag minns oxå att det var liten annan text, i det stora samma men lite annorlunda.