Totalt antal besökare

onsdag 18 februari 2009

Härliga minnen

Foto:Hanna

Jag har tömt den sista kartongen ikväll och hittat massa dokument efter pappa, bouppteckningen och andra papper. Ibland går det långt mellan att jag tänker på honom , det är 12 år sen han dog . Så hittar men ett kort,Lyfter och dammar någon sak man har ifrån honom , någon säger något, som gör att man minns. Nu kan man göra det utan att sorgen tar över. Den är mer avlägsen.

Han var alltid så rädd om sina flickor, Min syster och jag , att han trodde att förmaningar och förbud skulle hålla oss borta ,ifrån sånt flickor inte ska göra . Lilla pappa , det blev snarare tvärtom.

Speciellt en sak minns jag att pappa sa den dagen flyttlasset till norr gick. Han kom för att säga adjö och det sista han sa innan han stängde lastbils dörren var:
- Vad du än gör , skaffa inga barn förrän du är 25 !
Jag var 16-17 år då och inte knappt 2 år senare kom Jimmy . Och vid 23 1/2 hade vi tre barn ! Så gick det med den förmaningen !

Det minnet av pappa gjorde att jag plötsligt fick minnen av mormor som dog sommaren -88
Hon växte upp under det seklet att valet av barn och antal inte fanns. Man skulle behaga mannen och hålla tummarna att det inte blev flera barn. Hon berättade för mig en gång att hon var glad den dagen hon inte blev gravid längre . Hon hade 7 barn men fött fler som dött.

Året var 1988, Daniella några månader. Mormor låg på sjukstugan och var nästan helt dement , men hade ibland några ljusglimtar . Jag var där med alla tre barnen, det var sista gången hon träffade dom. Dom tidigare gånger jag varit där var det inte mycket till samtal . Denna gång tittade hon storögt på mig sen sa hon:

- Men Marita , hur är det ställt ? Det finns ju preventiv medel nuförtiden !

Ja, idag är det härliga minnen som man aldrig glömmer och bär med sig . Jag fick ju 4 barn , det sista hann dom aldrig med ! Undrar vad dom sagt om min syster , som inga hade då . Nu har hon 6 st !

2 kommentarer:

Mia sa...

Härliga tankar min vän !
Vi minns och glädjs åt våra "änglar i himlen" som gett oss detta liv. De finns alltid kvar i våra tankar.

Puss och kram

Monizz sa...

Ja, syskon ja... undrar själv ibland om mina bestämt sig för att själva befolka världen *hehe*... några barn har det ju blivit :-) MEN NU är det väl stopp va? Även här... Vi är så nöjda med de "Go´troll" som vi har. Nu får vi vänta på barnbarna, eller hur? Kram, kram! Hälsa alla.