Totalt antal besökare

söndag 1 mars 2009

Min stora skräck !


Jag gör allt för att undvika tandläkaren. Har en knut i magen som sprider sig i hela kroppen bara jag tänker på att boka tid. Nu i veckan har jag gjort det, och det var inte medvetet.

Hanna hade fått en tid som vi helt missade. När tandsköterskan ringde och ville ge henne en ny tid så skämdes jag, så att jag fick för mig att ge dom en ny kund skulle göra att dom glömde misstaget att vi slarvat. Varför jag sen erbjöd mig själv är en gåta , Jonny har inte heller varit där sen flera år.

Hon var väldigt snäll och förstående och frågade om jag hade några problem?

- Jo , jag har gått hos en privat tandläkare i stan som bytt gamla lagningar , jag tackade för mig och gick, när tidningen gjort en test om priser i stan, HAN var dyrast.

Efter det blev det aldrig av att jag hittat en ny. Nu har en av hans lagningar gått söner. Har ingen " plast " i den tanden utan ett stort hål in i tanden.

- Då är det bäst att laga den på en gång , du vet väl att ju längre du går så , ju dyrare blir det . Har du ont ? Är det akut ?
-Nej , jag känner ingenting och jag vet det blir dyrare, men det är inte det som är mitt problem att jag undviker , utan rädslan .
- Ok ,men vi har inga tider nästa vecka men jag kallar dig ! Har du inga besvär så gör det inget att du får vänta lite .

- Helt ok, jag har haft detta hål i snart 5 år , det var då plomben for , jag väntar gärna !
- 5 År , herregud och du har inte hört av dig ? Jag trodde det hänt nyligen ?

Vad tror ni jag svarade på detta?
INGENTING !
Kände mig bara ännu dummare och knuten i magen var tillbaka igen !

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kompis! Låt oss ta varandra i hand!!! Vadan denna skräck för tandläkare??? Jag har oxå den där enorma klumpen i magen, skulle behövt göra ett besök men aj,aj va det sitter långt inne!!!

Pernilla sa...

Huuu.. tandläkaren är inte roligt. Det är ju nåt man inte besöker i onödan. Jag har inte varit där på flera år så jag skulle nog oxå behöva göra en koll snart.
Kram

stina sa...

Kan bara hålla med tandläkare är otäcka,men jag har nog gått lite längre än att ha en klump i magen,ja vart så rädd när min tandläkare skulle bedöva så jag bet han i fingret (Ja i vuxen ålder)gissa om jag skämdes sen
stina

Madlar sa...

Bearbetat olusten med tandläkarbesök genom att gå till tandhygienist istället. Kallar mig 2g/år både per brev o SMS, billigare, håller gaddarna i supertrim o de använder mindre läskiga verktyg.
Lycka till....

Mia sa...

Vålkomna till klubben !!
Jag minns när "tandläkar bussen" kom till skolan och stod parkerade där, när vi gick 1-6:an. Kunde lika gärna ha kallat den för skräckens buss........Sprang ut ur den så mamma fick springa o jaga mig i skogen, attans så rädd jag var..och är fortfarande! men det har gått bra, har en super gullig tandläkare som vet hur skräckslagen
jag är. Men nu är det som att min skräck blivit värre - i förra veckan damp det ner ett kort där det stod att jag fått en tid till den 15/4.Så nu har jag alltså knappt 1 1/2 månad på mig att gruva och komma på ngn bra undanflykt. Det hjälper inte att längre tänka: har jag klarat av föda barn så nog sjutton klarar jag av att gå till tandläkaren med.......!! När jag gick i mellantadiet fick jag åka till Lycksele och de fick söva mig för att de skulle få titta mig i munnen och kunna laga hålen jag hade.... Skulle nog behöva lite hjälp... kanske det finns tandläkare spec på oss som är så rädda?? Sist tog jag en sluring av min hostmedecin coccilana innan jag skulle gå.....då hade jag 2 rotfyllningar att genomföra, kalaset slutade på 9000:- ......
ve och Fasa!