Totalt antal besökare

onsdag 11 mars 2009

En riktig vinterdag !

Foto:Marita

Det var länge sen det var så mycket snö i stora delar av vårt avlånga land. Sen uppskattas den olika av oss människor. Min svägerska beskriver så vackert vårt vinterlandskap på sin blogg . Min kära vän Lena målar en bild av att hon lemlästad sen en skoter tur ,måste ta sig ann den förbenade snön. Kan inte låta bli att skratta gott åt olikheterna.

Jag har också denna lediga dag varit ute och andas vinterluft och pulsat i snö. Tog en tur med hundarna . Började gå kring cykelbanorna för att sen avvika mot skogen. Under min tur har jag träffat på en skolklass i lågstadiet som tappert åkt hela elljus spåret . Dom är så härliga och spontana. Flera stannar av och småpratar, tills deras fröken ropar på dom att skynda sig.

Efter tunneln träffade jag på klassens efterslätare som inte gjorde någon brådska att hinna i kapp dom övriga . Han stannade hellre en stund och samtalade med mig om hundarna och hur långt han åkt.
Foto:Marita

Långt bort i fjärran, den äldre damen

Innan jag avvek in i skogen såg jag en äldre dam sittande mitt på cykel banan på sin spark . Tänkte att , antingen har det hänt något eller så tar hon en vilopaus. När jag passerade henne , log hon glatt , alldeles peppakak brun i ansiktet .

- Tar du en vilopaus ?
-Jajamen , jag har ju stolen med mig, tyckter det är skönt att sitta ner och njuta av våren.
- Ja, just det,våren är ju på väg. Man tänker inte på det när det är så mycket snö
- Ja , och mer kommer , svarade hon
-Ja men vi får vara glad att det är sparkens år i år . Det är inte ofta man kan åka spark inne i stan.
- Nej , det gäller att passa på, svarade hon och log.
Foto:Marita

Och jag fortatte min tur med ett leende ,
och tänkter att,
Vår och bra väder lockar fram :
alla glada människor !

Inga kommentarer: