Totalt antal besökare

fredag 13 mars 2009

Är dans skorna undangömda för gott ?


Åter igen suttit och kollat på "Lets Dance " . Ikväll har man njutit och väckt gamla minnen till liv. Dom åren är förbi när man åkte mil efter mil för att dansa. Minns första dansen jag åkte på efter att jag flyttat från Sala till Raja. Var 17 år och bott där i 2 veckor när någon frågade om jag skulle med på dans.

Det var i Dalasjö, utanför Vilhelmina, 10 mil över fjällen. En gammal Volvo svängde upp på gården. Bakdörren öppnade sig och det var fullt i baksätet. Någon sa, hoppa in . Fick knövla mig in och sitta på några killars knän !

Vi var 2 tjejer , resten killar. Musiken överröstade oss alla, vi åkte med många stopp, med en bil helt fullpackad . Efter 5 mil var även alla killar utom chaufför packade. Väl framme så dansade vi 2 tjejer hela kvällen. Vissa av killarna lämnade aldrig bilen på hela kvällen ?
( undrar om Kicki minns denna kväll ?)

Denna ritual upprepade sig gång på gång , år efter år tills allt bara dog ut. Undrar om det är några danser runt omkring inlandet utom på hotellen ?

En sak har jag lärt mig av detta och burit med mig resten av livet . Kolla om killen är någorlunda nykter innan du tackar JA ! Missade det helt en gång , började bugga och upptäckte att han kunde knappt stå på benen. Då kom det jag aldrig kunde förutse! Han snurrade varv efter varv efter varv för att sen svinga iväg mig , rakt genom folkhopen och rätt in i panel hönornas bänkrad.

SMACK ! det svartnade för ögonen och det tog några sekunder innan jag kvicknade till , såg hur han höjde sig över folkhavet och letade ! Jag kröp ihop ännu mer och fotsatte krypa runt hela dansgolvet innan jag hittade utgången och sprang ut ! Denna kväll var tog jag ett långt break innan jag tordes upp på golvet igen !

Nu har den härliga men ack så dåliga Elisabeth i "Lets Dance " gjort mig sällskap och lagt dans skorna på hyllan . Det var hög tid för henne med. Men kanske någon gång kan man hitta sig ut på dansgolvet igen ! Vore kul att gå ut och dansa annat än Disco , som spelas på alla ställen jag hamnar på ! ?

Någon gång kanske !? :-)

2 kommentarer:

Monizz sa...

Jag kommer till Umé så går vi ut på styrdansstråk...nån gång...framöver...eller nåt,,, Mmmmm....kanske. Kram!

Mia sa...

Ja, har pratat många år om att åka
på någon logdans utanför stan på sommaren, men det har aldrig blivit av.........Men vi kan nog offra oss i sommar någon kväll och
följa med, trots att det mest är "disco febern" som still going strong.........Klarar inte av att dansa "styrdans" när jag själv gärna vill ta över själva förandet (kan nog vara sedan vi hade dans i skolan och det var brist på killar o man själv fick agera en..........)

Ha en mysig helg! Kram på er från oss!!