Totalt antal besökare

tisdag 13 januari 2009

Språkbegåvad=Musikalisk

Ibland funderar man över helt onödiga saker. Vet inte varför ? Det bara är så. Jag älskar språk . Beundrar dom som har lyckan att kunna lära sig flera främmande språk. Idag på jobbet fick jag höra en vän prata franska flytande med sin mamma . När han sen vände sig till mig och pratade, bad jag honom fortsätta prata med sin mamma. Jag lyssnade , njöt , och förstod ingenting. Till saken är att jag läst franska i 2 1/2 år och kan säga 2 meningar idag. Vad jag heter och var jag bor.

Jag kan inte heller sjunga och har hört att det finns samband med språkbegåvning och musikalitet. Vet inte om det är en påhittat påfund eller om det finns studier i det . Det stämmer iallafall på mig. Mina barn har gett upp , dom hävdar att jag är hopplös på att komma ihåg ord och uttal i bla engelska . Sångtexter blandar jag ihop ord och hittar på nya texter. Märker det inte själv utan blir det får andra påpeka för mig. Har en egen version på " Jenny, want you love me ", ändrat även titeln själv, kommer inte ihåg hur det ska vara.

Min dröm är att kunna prata flytande spanska, franska och italienska , men får acceptera att det är en dröm och kommer förbli det.
Tur att man har andra saker man är bra på men tanken på varför jag inte är språkbegåvad har jag svårt att släppa. Sökte på nätet varför vissa har svårt för språk , fick bla svaret :

Sinnesförslöad
Dum i huvudet
Allmänt knasig
TRÖG
lat

Jag har slutat forska i den saken nu, tänker fundera på annat !

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi kanske skulle börja en språkkurs till hösten tillsammans??
Jag vill gärna läsa Spanska!
Har läst spanska på kvällskurs, även grekiska.......men det var länge sedan och inget som jag kommer ihåg speciellt mycket av-tyvärr!.....
Tyska läste jag i högstadiet, och hm.....minns inte mycket av det heller :0(