Totalt antal besökare

onsdag 21 januari 2009

Och mycket mer blir det .


Nu har vi varit på det första IP mötet på Socialtjänstens hus. Andra gången jag besöker detta hus så lite förvirrad är man . Detta mötet är grunden för den planering som behövs för Daniellas egna boende i framtiden.

Att ansöka om en IP-plan är helt frivilligt men jag upplever att dom Ip mötet jag har fått genom åren har underlättat. Vi har haft dom mötena genom habiliteringen under åren för att kunna planera för Daniella och vilka insatser vi velat ha, när det gäller skola, fritid, stöd, och förbättra hennes välmående i kropp och själ.

Att vi nu är på socialtjänsten är pga Daniella fyller 21 år i feb och tar studenten till våren ,och i och med det så skrivs man ut ur habiliteringen och in hänvisas till olika ställen för insatser.
Råd och stöd kommer vara via landstinget, Sjukgymnast och arbetsteurapeut via vårdcentral etc etc.

Efter juni är det ingen som ringer med jämna mellanrum och undrar hur det är , om allt är ok ? Om det är någo,t får man jaga runt Umeå efter rätt hjälp och det kommer ta mycket mycket längre tid . Är längre väntetider inom vuxenvården . Känns lite i hjärtat när man vet hur bra allt har fungerat. Har permon pajat så vips är den fixad , nu vet jag en del som väntar i veckor för att få den lagad.

I och med detta så valde jag Ip plan för eget boende då det är mycket som man ska tänka på . Det är inte som en vanlig svensson att ställa sig i bostadskö och flytta. Hitta rätt anpassad lägenhet, ansök om mer assistanstid ( Daniella har ju inte oss på nätterna ) Kolla arbetsmiljölagen vad den säger om utrymme för personal , vet att ett xtra rum behövs men behövs 2 xtra rum då Daniella vill bo med sin bästa kompis som också har assistans. Avtal och regler. Det kommer vara 2 arbetsgrupper under samma tak som ska samsas och det är olika arbetsgivare. Har ingen erfarenhet från detta. Vad ska vi tänka på där ??

Jag börjar med allt detta nu , för flytten är planerad tidigast om 1 1/2 år . Så det är lite mer än bara flytta !
Men vad gör man inte för sin ängel som vill flyga ut ur boet som alla andra !

1 kommentar:

cpmamman sa...

Vad vackert och tänkvärt inlägg i min blogg! Kul att stöta ihop med någon som har vuxet barn ockaå! Kommer med nyfikenhet att läsa din blogg då tiden tillåter ;)