Totalt antal besökare

fredag 7 augusti 2009

Sen biokväll.............

Kom hem för ganska precis en halvtimme sen. Jag, Daniella, Anton och Ante har varit på bio. Den börjar lida mot sitt slut och nästa vecka är det sista veckan för denna film så vi fick lite panik , ville inte missa den. Vi har sett Johan Falk- Gruppen för särskilda insatser. Det är den 4:e filmen om Johan falk och den första av 6 nya filmer som spelas in. Jag, Daniella och Anton tyckte den var jätte bra och spännande från början till slut. Vi kommer att se dom fortsatta filmerna. Ante tyckte den var helt OK, gick att se men att vissa av skådespelarna var stela och spelade roller som dom inte ska ha. Jag förstår inte alls vad han menade .

En underbar sak hände idag. Jag satt ute på gräsmattan och pratade med grannarna när en kille i kortbyxor cyklade förbi med en cykel lika Hannas. Grannarna kände igen honom och berättade att han bor i området bredvid vårt. Jag berättade detta för Hanna som traskade över för att kolla om det var hennes cykel. Efter 5 min kom hon tillbaka och sa att den cykeln tillhörde den killen för hon kände igen killen och cykeln men vid ett hus längre ner stod hennes cykel olåst !

Jag och Hanna traskade dit med kvitto i ena handen och mobilen i andra. Mycket riktigt, det var hennes cykel. Alla kända tecknen fanns där. Den blanka skruven Jonny var tvungen att skruva paket hållaren med då han saknade svarta skruvar. Bucklan på cykelkorgen och isoleringstejpen på cykelstödet etc etc. Jag pratade med grannen som sa att det bodde ett par med 4 barn varav 3 var tonårs söner. Knackade på och en jämngammal kille till Hanna kom ut. Utan att visa mina papper på cykeln frågade jag om dom hade en svart cykel och hade något kvitto på den. Han stammade att det hade dom nog inte och det var nog hans bror som kommit med den.

Fick telefonnummer till mamman och frågan var ,om jag skulle ta med mig cykeln eller måste polisen komma . Hon sa att dom inte hade en svart cykel och att jag kunde ta cykeln med mig så skulle hon prata med sina söner och höra av sig till oss senare. Jag har ju hört att man kan inte bara ta tillbaka något för då kallas det stöld , om man hittar igen det som tidigare är stulet.

Ringde Jonny som efter jobbet köpte 2 nya lås och nu står den ordentligt låst i cykelstället igen. Vi är glada och vem tjuven är förtäljer inte historien för mamman ringde ikväll och sa att ingen av hennes söner har stulit den, en av dom har hittat den olåst i backen nere vid skolan kl 2 igår natt och tog med den hem. Ja , vad som har hänt vet bara den som tog cykeln ? Men ingen idé att spilla mer tid på det, vi fick tillbaka den !

2 kommentarer:

Mina ord - min vardag sa...

Bio det låter roligt. Det var evigheter sen sist jag var på bio. Kommer aldrig till skott. kram och ha en bra dag.

Madlar sa...

Vilket cykeläventyr! Skönt att den kom tillrätta även om mammans historia inte är särskilt trovärdig. Vem tar hand om en cykel, parkerar den hemma o sen inte anmäler till polisen? Nåja, är man godtrogen så ;)