Totalt antal besökare

onsdag 12 augusti 2009

Polisbesök !

I morse var jag tidigt klar, satt i soffan med kaffekoppen ny duschad , sminkad och färdig för dagen. Polisen skulle komma efter 8. Jag berättade ju tidigare om stölden av Hannas cykel och hur vi hittade den på grann gården olåst. Efter att pratat med mamman till sönerna på telefon så kändes det rätt att ta hem den trots att jag inte fått kontakt med polisen. Vi hade ju tidigare gjort en stöld anmälan så jag visste ju att dom måste meddelas att fallet är löst ! Nu hade Jonny glömt att kontakta dom ,så när polis rapporten dök upp i brevlådan igår ringde jag dom. Jag tänkte att dom efter min historia stryker anmälan och allt är klart. Ha , vad jag bedrog mig. Nej, en patrull måste ut för att se kvitto och göra en bedömning om det är vår cykel och förhöra sig om hur allt gick till.

När dom dök upp och lyssnade på vad Hanna och jag hade att säga , kollade kvitto så var deras utsaga att allt var "solklart" , det var vår cykel och vi var trovärdiga men dom kunde inte avgöra om dom skulle beslagta cykeln eller vi får behålla den utan utredning. Ett befäl kontaktades och vi fick beslut om att behålla den. Dom ville även att vi skulle sätta oss bak i bilen och åka med till granngården och peka ut "brottsplatsen" . Dom var noga med att på lugnt sätt tala om att vi kommer inte att synas med deras tonade rutor bak. Hanna visade ingen reaktion medan jag tyckte det var ganska spännande att få åka med på detta uppdrag, om än bara 50-100 m . Tänkte inte alls på vad våra grannar tänkte om dom såg oss kliva in i polisbilen och sakta glida ut från vår gård.

Efter vi stannat till framför huset där cykeln stod åkte vi tillbaka dom få meterna till vår parkering där en av poliserna skrev ner allt och läste upp det för oss , för att höra om allt var rätt uppfattat. Vi fick ju veta att vi har allt på torra land trots att vi på egenmäktigt förfarande tagit tillbaka cykeln. ( det får man inte göra , utan vid en stöld anmälan ska alltid polis tillkallas om man hittar det som stulits. Nu gick vi fri då jag försökte nå dom men inte kom fram till polisen och med mammans godkännande handlade i god tro. ) Killen som Stulit/ hittat vår cykel är nog inte lika lycklig . Även om han nekar till att han stulit den och säger sig hittat den olåst , tar man hem den och inte ringer polisen begår man ett brott!

Efter denna spännande morgon åkte jag till jobbet , fick sen ett infall att göra något som jag inte gjort på länge:-) Jag gick på premiären av:

G.I. Joe: The Rise of Cobra

Bilden lånad av MovieZine

Ja , jag gick helt ensam, för vem skulle jag gå med ? Jag har ju varit på bio med flera av mina vänner dom senaste veckorna och fråga någon av dom så snart igen.Det kunde jag bara inte, det har har väl fått dom att fundera om jag blivit helt blivit tokig ! Kände det var bättre att smyga iväg helt ensam utan någons vetskap !

4 kommentarer:

Madlar sa...

Det är alltid kul att ge grannarna något att surra om ;)

Madlar sa...

Konstigt, upptäckte helt plötsligt att det inte längre är några problem att gå in på din blogg. Jag blir inte utkastad eller måste gå via Firefox.

Anonym sa...

Grattis i förskott på din födelsedag på söndag, hoppas du får en fin dag, och att solen får lysa på dig hela dagen! Kram Ingalill o Thommy
PS 5 år kvar eller?

Mina ord - min vardag sa...

Kram och ha en bra dag